Emzirme Döneminde Beslenme

Emzirme, bebeğin sağlıklı büyüme ve gelişmesi için en uygun beslenme yöntemidir. Anne ile bebeğin sağlığı üzerinde psikolojik ve biyolojik etkilere sahiptir. Emziklilikte, annelerin hamilelikte olduğundan daha çok enerji ve besin öğesine ihtiyacı vardır.

Annenin besin depolarını dengede tutarak sağlığını korumak,

  • Bebeğin vücudundaki besin depolarını dengede tutarak sağlığını korumak,
  • Salgılanan süt için enerji, protein, vitamin ve minerali alabilmek,
  • Salgılanan sütün besin içeriği açısından kaliteli ve yeterli olup bebeğin normal büyüme ve gelişme göstermesini sağlamak,
  • Yeterli miktarlarda süt salgılanabilmesi için

YETERLİ ve DENGELİ BESLENİLMELİDİR!

Emziklilik Dönemindeki Yanlış Beslenme

Yeterli ve dengeli beslenmeyen anneler sütlerinin yetersiz gelmesinden dolayı belli bir süre sonra bebeklerini emziremeyeceklerdir. Emzirseler de kendi besin depolarından kullanacaklardır. Bu durum annede besin öğesi eksikliklerine, kansızlığa, kemik erimelerine neden olacaktır.

Emziklilik Döneminde Yeterli ve Dengeli Beslenme

Besin Öğeleri

Emziklilik dönemi boyunca birçok besin öğesine olan gereksiniminiz artar. Protein ve kalsiyum özellikle karşılanması gereken besin öğelerinin başında gelmektedir. Yeterli düzeyde kalsiyum tüketilmediği takdirde, vücudunuz kemiklerdeki kalsiyum depolarını kullanır. Bu durum, anne sütündeki kalsiyum düzeyini dengede tutmak üzere vücudunuzun uyum mekanizmasıdır. Kalsiyum kayıpları, yaşınız ilerledikçe osteoporoz oluşumu için büyük bir risk oluşturur. Süt, yoğurt, peynir gibi süt ürünleri; kılçığı ile yenen balıklar; fındık, badem gibi yağlı tohumlar kalsiyumdan zengin besinlerdir. Vücut hücrelerinin yenilenmesi ve doku sentezinin devamı için de protein yeterli ve dengeli miktarlarda alınmalıdır. Protein ihtiyacının karşılanması için de kırmızı et, balık, tavuk, yumurta, kuru baklagil ve süt ürünlerinin tüketimine özen gösterilmelidir.

Emziklilik döneminde B vitaminleri, folik asit ve magnezyum, çinko gibi minerallere olan gereksinimler de artmaktadır. Kuru baklagiller, fındık, tam buğday ve yeşil yapraklı sebzeler yeterli magnezyum; hayvansal kaynaklı besinler yeterli çinko ve B12; posadan zengin olan meyve ve sebzeler yeterli folat alınabilmesini sağlamaktadır.

Bunların dışında emzikli bir annenin beslenme programı, bütün besin gruplarını içermelidir. Beslenmeniz vitamin ve mineral yönünden zengin olmalıdır.

Sıvı Alımı

Özellikle emziklilik döneminde, süt üretiminin devamlılığı için sıvı alımı çok önemlidir. Günlük ortalama 3 lt sıvı tüketimi ve bebeğinizi sık aralıklarla emzirmeniz sütün devamlılığında en önemli faktörler arasında yer almaktadır. Yeterli sıvı tüketimi aynı zamanda susuzluk hissini giderme ve dehidratasyonu önlemek için de gereklidir. Bu dönemde tüketilen süt ve taze sıkılmış meyve suları, sıvı ihtiyacını karşılamaya yardımcı olurken aynı zamanda diğer besin öğelerini de almanızı sağlayacağından süt veriminizi arttıracaktır.

Sıvı tüketiminde dikkat edilmesi gereken bir nokta vardır. Bu kafein içeren kahve, kola gibi içecekler ve alkoldür. Unutulmamalıdır ki, kafein ve alkol anne sütüne geçmektedir. Anne sütüne geçen kafein ve alkol, bebeğinizin gelişimini etkileyecektir. Ayrıca alkol süt salgılama reflekslerini yavaşlatmakta ve bebeğinizin beyin gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir.

EMZİKLİ KADINLAR İÇİN GEREKLİ GÜNLÜK BESİN TÜKETİM MİKTARLARI

Besin Grupları

Süt-Yoğurt 2-3 su bardağı

Peynir 2 kibrit kutusu

Et, peynir, balık 3-4 porsiyon

Yumurta, kuru baklagiller 1 porisyon

Taze sebze ve meyveler 5-7 porsiyon

Tahıllar

Ekmek 4-6 dilim

Pirinç, makarna, bulgur vb. 2-3 porsiyon

KİLOLARIMDAN KURTULMAK İÇİN HEMEN DİYET YAPMALI MIYIM?

Emziklilik döneminde süt miktarı ve sütün kalitesi annenin beslenmesiyle ilişkilidir. Bu nedenle emziklilik döneminde zayıflama diyeti uygulanmamalıdır. Emziklilik 6 ay ya da daha fazla sürebilir. Anneler eski vücut ağırlığına dönmek için hemen acele etmemelidirler. Emzirme, annenin vücudunun tekrar hamilelik öncesi görüntüye dönmesine yardımcı olur. Çünkü emzirmek uterusun kasılmasını uyarır ve küçülmesini sağlar. Annenin karın bölgesi daha hızlı bir şekilde biçime girer. Emzirirken düzenli ağırlık kaybı görülürken anne sütünün üretimi etkilenmez. Bu nedenle hem bebeğiniz için en sağlıklı beslenme yöntemiyle beslenmesi, hem de sizin ideal kilonuza gelmeniz için en doğru yol bebeğinizi emzirmenizdir.