Konstipasyon ve Beslenme

           Konstipasyon durumu yani kabızlık; barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Sağlıklı bireylerin günde bir kez ile haftada en az üç kez dışkılaması kalın bağırsağın işlevini sağlıklı bir biçimde sürdürmeye devam etmesi açısından önemlidir.

Kabızlık beslenme ile doğrudan ilişki içerisindedir. Yeterli sıvı tüketilmediğinde, posalı yiyeceklerden yenilmediğinde, yeterli egzersiz yapılmadığında veya uzun süreli uygulanan yağsız diyetler sonucunda kabızlık problemiyle karşılaşmak olasıdır.

Belirtilerin şiddetini azaltmak ve tekrarlanmasını önlemek için yaşam tarzınızı ve beslenme alışkanlıklarınızı değiştirmenizde fayda var.    

  •       Sabah uyanınca 1 bardak ılık  su ve 3-4  adet kuru kayısı veya kuru erik tüketin.
  •       Klasik kahvaltılarınız yerine farklı kahvaltıları deneyin özellikle sabah;probiyotikyoğurt+yulaf+meyve  tercih edin.
  •       Bağırsak hareketlerini artırmak için günde 2,5-3 litre su için .Sabah uyandıktan sonra ve gece yatmadan önce içeceğiniz ılık su barsak hareketlerine yardımcı olur.
  •       Yağ dışkılamayı kolaylaştırır.Yemeklerinizde ve salatalarınızda zeytinyağı kullanın..
  •       Bağırsak hareketlerini en çok yavaşlatan besinlerden olan patates, muz ve pirinçten uzak durun.
  •       Bu dönemde mercimek çorbası, sebze çorbaları en uygun çorba tercihleridir.
  •       Probiyotik içeren kefir , yoğurt gibi besinlerden ve probiyotik tabletlerden destek alın
  •       Eğer tükettiğiniz süt sizde gaz sıkıntısına neden oluyorsa laktozsuz süt deneyin.
  •       Ekmek türü olarak tam buğday ekmekleri tüketin
  •       Haftada 2 kez kuru fasulye, barbunya, nohut, yeşil mercimek gibi kurubaklagiller tüketin
  •       Günde 5 porsiyon sebze, 3 porsiyon meyve tüketmeye özen gösterin. Sebzelerden patlıcan, bamya, kabak, lahana, semizotu, enginar meyvelerden elma, armut, kayısı, incir ve eriği kabuğuyla tüketmek lif oranını arttırarak barsak hareketlerini hızlandırır.
  •       Kabızlıkta oluşan şişkinlik için rezene, yeşil çay, papatya ve anason çayı için
  •       Dışkılama hissi gelsin yada gelmesin her gün aynı saatlerde tuvalete gidin. Vücut fonksiyonları için düzen önemli. Tuvalete çıkma hissi yoksa bile her gün aynı saatlerde tuvalete gidip 10 ile 15 dakika oturmak dışkılama düzenini sağlamak için faydalı olacaktır.
  •       Su dolu bir kabın içerisine zeytinyağı ekleyip içerisine oturmanız fistüloluşumunu engelleyecek ve dışkılamayı kolaylaştıracaktır.
  •       Hamilelik döneminde kabızlık artış gösterir, bu gibi bir durumla karşılaştığınızda sinameki gibi bitki çaylarına yönelmeyin, beslenme biçminizi değiştirmeniz etkili olacaktır
  •       Düzenli spor yapın. Fiziksel aktivite kabızlık belirtilerini azaltmaktadır, günde en azından yarım saatlik yürüyüşler yapın
  •       Magnezyum barsak kaslarını harekete geçiren bir mineraldir. Ispanak, marul, kereviz, taze fasulye, salatalık, fındık, badem gibi  magnezyumdan zengin besinler tercih edin.

Çözüme hemen ulaşmak için sinameki içerikli bitki çayları laksatif içerikli ilaçlar kullanılmamalıdır.Çünkü bu ilaçların uzun süre kullanımı barsak tembelliğinioluşturacaktır. Bu gibi durumlarda mutlaka doktora ve beslenmenizi düzenlemesi için bir diyetisyene başvurmalısınız.