HANGİ KAHVEYİ İÇELİM?

Diet Time ofisinin vazgeçilmez içeceklerinden olan kahve, Rubiaceae ailesinden gelen bir bitkidir. Tropik iklimlerde yetiştirilmesi kolay olan bu bitki; bol yağışı sevmektedir. Kahve ağacı dikildikten üç yıl sonra meyve vermeye başlar. Meyve üretkenliğinin otuz yıl kadar sürdüğü bilinmektedir. 

Kahve çiçekleri yılda iki üç kez çiçek açar ve çiçek açtığı dönemlerde düşünülenin aksine kendi bilinen kokusu gibi değil yasemin veya portakal çiçeği gibi kokmaktadır. Bu güzel kokuyu yayan ve bizi kokusuyla şaşırtan bu bitkinin çiçek açma süresi oldukça kısadır. Çiçek açtıktan bir kaç saat sonra solmaya başlayarak, kahve meyvesi haline gelir. Kahve meyvesinin içinde iki çekirdek bulunmaktadır.

Kahve çekirdeğinin bilinen pek çok türü olmakla birlikte en bilinen iki türü coffea arabica (Arabika kahvesi) ile coffea canephora (Robusta kahvesi)’dir. Arabica kahvesi diğer türlere göre en fazla üretilen türdür.

Günümüzde kahve çeşitlerine ulaşmak artık çok kolay. Diet Time ailesi olarak biz de kahve türlerini ele aldık. Favori kahvenizi bulmaya hazır mısınız?

Affogato: Dondurma üzerine espresso ilave edilerek servis yapılır. Likör eklenerek servis edildiği de olur. Likörsüz 1 bardağı 240kkal.


Americano: Espresso’ya sıcak su eklenmiş kahvedir. Yoğunluk ve tat yönünden filtre kahveye benzerdir. 1 fincan 6kkal.

Cafe Latte: 1 ölçü kahveye 2-3 ölçü süt ilave edilerek yapılır. Kahve ocak üstü ısıtıcılarda yapılır; aynı anda süt kaynatılmadan ısıtılır.1 fincan yalı süt ile 113kkal, yağsız süt ile 67 kkal.

Cappuccino: Sıcak süt ve süt köpüğünden yapılır.  1/3 espresso,1/3 süt ve 1/3 süt köpüğünden oluşur. 1 fincan 140kkal.

Con panna: Bir ya da iki fincan espressonun üstüne çırpılmış krema konarak servis edilmesidir. 1 fincan duble 35kkal.


Corretto: Espressoya likör ilave edilmesiyle yapılır. Likör olarak genellikle grappa, sambuca veya brandy tercih edilir. 1 fincan yağlı süt ile 250kkal, yağsız süt ile 220kkal.

Espresso: İnce çekilmiş kahve çekirdeklerinin ağırlık yerine basınç kullanılarak demlenmesi ile hazırlanan İtalyan kahvesidir. Cappuccino, Americano gibi pek çok kahve espresso kahvesi kullanılarak hazırlanır.


Filtre kahve: Kahve çekirdekleri orta kalınlıkta çekilmiştir ve kahve makinasında demlenmesi ile elde edilir. 1 fincan 4kkal.


French press: Kalın çekilmiş kahve çekirdeklerinin kendine has bardaklarda demlenmesi ile edilen kahvedir.

İrlanda kahvesi (Irish coffee): İrlanda dilinde Caife Gaelach olarak adlandırılır. Sıcak kahve, İrlanda viskisi ve şekerin kokteyl olarak hazırlanmasıyla yapılır. Üstüne krema eklenir. 1 fincan 210kkal.

Kül kahvesi: Kül ateşi üzerinde mangalda pişirilen Türk kahvesidir.

Lungo: Espresso’nun yaklaşık iki kat fazla suyla hazırlanmasına denir. Böylelikle kahve daha az sert ama daha acı bir tada kavuşur.

Macchiato: Espresso'nun üzerinde çok az süt köpüğü eklenerek elde edilir. 1 fincan yağsız süt ile 97kkal.
Mırra: Mırra için özel bir kahve çekirdeği yoktur. Kahve çekirdekleri kavrulup dibekte taneleri çok inceltilmeden dövülür. Mırraya tat vermesi amacıyla karışıma kakule katılabilir. Mırra geleneksel olarak kulpsuz, küçük tek bir fincan ile servis edilir. Tat olarak oldukça acıdır.

Mocha: Bir tür Latte'dir. Süt, süt köpüğü ve çikolatanın birleşimiyle yapılır. 1 fincan yağsız süt ile 153kkal.

Türk kahvesi: Özelliklerinden bir tanesi çok ince çekilmiş (espresso’dan daha ince) olmasıdır. Köpüklü ve sert bir kahvedir.

Kahvenin ilk akla gelen bileşeni kafeindir. Beslenme uzmanı gözünden bakacak olursak sağlık açısından önemli olan bir diğer bileşeni ise kafestoldür. Bu madde, kahvenin yağlı kısmında bulunmaktadır. Kafestol, LDL kolesterol (yani kötü kolesterol) seviyesinin yükselmesinde güçlü tetikleyicilerinden bir tanesidir. Bu nedenle, fazla kahve tüketimi yani kafestol tüketimi kolesterolü yükseltebilir. Kafestolün bu etkisi kişiden kişiye değişebilmektedir. Peki kafestolü vücuda daha az almak için ne yapmalıyız? Kahve hazırlama tekniğinize dikkat etmeniz yeterli olacaktır. Kahvenizi kağıt filtreli (metal veya plastik olmamalı) bir filtre kahve makinesi ile hazırlarsanız, bu zararlı etkiyi azaltabilirsiniz. Çünkü kahve kağıt filtreden süzülürken kafestol, kağıt filtreye takılacak ve kahvenize daha az oranda karışacaktır. Bu nedenle,  Türk kahvesi ve French Press gibi kahve hazırlama yöntemlerine göre filtre kahvenin kolesterol açısından daha az zararlı olduğu söylenebilir. Kafestol içeriğini çoktan aza Türk kahvesi, espresso ve filtre kahve olarak sıralayabiliriz.

 Diet Time Beslenme Uzmanları olarak önerimiz kan yağlarınız yüksek ise kahvenizi filtre kahve olarak tercih ediniz.