SAĞLIKLI BESLENME İÇİN 14 ALTIN KURAL

Sağlıklı beslenmeyle ilgili birçok yazı okumuş veya birçok televizyon programı izlemiş olabilirsiniz ama bir beslenme uzmanının gözünden sağlıklı beslenme tüyoları almak istemez misiniz? Sağlıklı beslenmenin 14 altın kuralı için okumaya başlayın.

  1. Kahvaltı Yapın: Sağlıklı beslenmenin olmazsa olmazlarından biri sabah kahvaltısıdır. Güne daha zinde başlamak için sabah kahvaltısı şarttır. Gün içindeki ani acıkmaları engellemek açısından öğün atlamamak ve güne kahvaltıyla başlamak önemlidir.
  2. Su için: Günde 8-10 bardak su içmemiz gerekir. Su tüketiminin az olduğu durumlarda bazal metbolizma hızı ve vücudun yağ yakımı yavaşlar. Kilo vermek zorlaşır. Vücudumuzdan atılması gereken toksik maddeler ve atıklar atılmadığı için ödem oluşur.  Unutulmaması gereken önemli bir nokta çay ve kahvenin su yerine geçmediğidir.
  3. Fiziksel Aktivitenizi Arttırın: Dünya sağlık örgütünün önerisine göre haftada en az 150 dk orta tempoda yürüyüş sağlıklı bir yaşam için olmazsa olmazlardandır. Yani her gün yapacağınız 30 dakikalık yürüyüşler sağlıklı yaşama doğru giden yolda size artı katacaktır.
  4. Düzenli ve Kaliteli Uyuyun: Son yapılan çalışmalar, uyku düzensizliği olan bireylerin daha kolay kilo aldığını göstermektedir. Günde 7-8 saatlik düzenli gece uykuları daha sağlıklı olmanızı sağlayacaktır.
  5. Asitli İçecekleri Azaltın: Basit şeker içeren bu içecekler hem kalorili alımını arttırırken hem de günlük su tüketim miktarını azaltmaktadır. Suyun yerine içtiğimiz 1 bardak asitli içecek bize fazladan 90 kalori vermektedir.
  6. Öğün Atlamayın: Gün boyu aç kalarak, sadece sabah ve akşam yemek yiyerek veya akşam yemeğinden sonra sabaha kadar bir şey yemeyen yani öğün atlayan bireylerde kilo alımı daha fazla görülmektedir. Sağlıklı beslenmenin bir şartı da öğün sayısını arttırıp azar azar ve sık sık beslenmektir.
  7. Basit Şeker Kullanımını Düzenleyin: Birçok besine eklediğimiz çay şekeri yani sakkaroz (sükroz) günlük kalori alımını anlamlı ölçüde arttırmaktadır.2 küp çay şekeri 20 kaloridir. Günde ortalama 2 küp şekerli 5 fincan çay ve 1 kahve içseniz günlük fazladan 120 kalori alıyorsunuz demektir. Bu haftada 840 kalori, ayda 3360 kalori ve yılda 40.320 kalori eder. Yani günde aldığınız fazladan 120 kalori size birinci yılın sonunda ortalama 6  kilo olarak geri gelebilir. Bu nedenle günlük beslenmemizde basit şekere olabildiğince az yer vermemiz gerekir.
  8. Tek tip beslenmeyin: Sadece karbonhidrat veya sadece protein içeren besinler tüketmek sağlık açısından oldukça zararlıdır. Günlük besin tüketimimiz yapbozun parçaları gibidir. Yapbozun bir parçası kaybolduğunda resim tamamlanmadığı gibi eksik besin tüketiminde de sağlıklı beslenme tamamlanmamış olur.
  9. Yağ Tüketimine Dikkat: Öncelikle katı yağ kullanmaktan kaçınmalısınız. Günlük beslenmenizde sıvı yağlar ilk tercihiniz olmalıdır. Tek tip sıvı yağ kullanmaktansa çeşitli sıvı yağları karışım olarak kullanmanız daha doğru olacaktır.
  10. Tam Tahıllı Ürünler Tercih Edin: Beyaz ekmekten kaçının. Tam buğday, çavdar, kepek veya çoklu tahıl içeren ekmekleri tercih edin. Kabuğundan ayrılmamış tahıllardan yapılan ekmekler; kolesterolü düşürdüğü, kolon kanseri riskini azalttığı ve kabızlığı engellediği için ekmek tercihinizde ilk sırada olmalıdır.
  11. Yarım Yağlı Süt Ürünleri Tercih Edin: Günlük beslenmeniz içerisinde doymuş yağ alımını azaltmak için yarım yağlı süt ürünlerini tercih etmeniz doğru olacaktır. Tam yağlı süt ürünlerinde doymuş yağ oranı yüksek olduğu için kan yağlarınızda artma olacaktır.
  12. Alkol tüketiminizi azaltın: 1 gram alkolün 7 kalori verdiğini biliyor muydunuz? Onun için hayatınızdan alkolü çıkartmaya çalışın ve miktarını azaltın.
  13. Meyve ve Sebzeleri Hayatınıza Katın: Dünya sağlık örgütünün önerilerine göre günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir. Farklı renklerde seçeceğiniz meyveler farklı vitaminleri almanızı kolaylaştıracaktır. Kabuğuyla yenebilen meyvelerin kabuğu soyulmadan yenmelidir.
  14. Posa Alımını Arttırın: Günlük beslenmenizde tam tahıllı ekmek veya makarnaları tercih edin, esmer pirinç veya bulgur tüketin, meyveleri kabuklarıyla yemeye özen gösterin, çiğ sebze miktarını arttırın.