İletişim Formu

ALKOLÜN BESLENMEDEKİ YERİ

12 Mart 2021

 
Havaların ısınması ve normalleşmeye adım adım tekrar geçilmesiyle açık havada keyifli sofralar artmaya başlayabilir. Tabi kimisi için bu sofraların olmazsa olmazı alkol de yerini alabilir. 
 
 Dünya Sağlık Örgütü (WHO) alkol kullanmayan toplumlarda alkol tüketin gibi bir önerinin verilmemesi gerektiğini bildirmiştir. Ancak alkol tüketimi olan toplumlarda mutlaka güvenli alımın ne olmalı konusunda bireyleri bilgilendirmenin uygun olacağı görüşündedir.
 
  Düşük dozda antioksidan içeren alkol tüketiminin kalp sağlığını koruduğu yönde bilimsel çalışmalar olsa da ölüm nedenleri değerlendirildiğinde, alkole bağlı hastalıklar nedeniyle ölüm sıklığı da artmaktadır. Aşırı alkol alımıyla ilintili hastalıkların başında; felç, kardiyomiyopati, bazı kanser türleri, siroz ve pankreasta iltihaplanma gelmektedir. Ayrıca alkol alımı trafik ve iş kazalarının, intiharın, sosyal ve ruhsal davranış bozukluklarının önemli nedenleri arasında yer almaktadır. Yine aşırı alkol alımı, hipertansiyonun dolayısı ile felç oluşumunun başlıca nedenidir. Alkol kalp kasları ve damarlarda zayıflamaya neden olduğundan uzun süre aşırı alkol alanlarda kardiyomiyopati sık görülür. Bu hastalıkların birçoğu ölümle sonuçlanır.
       
Alkol, doğum öncesi ve sonrasında bebek sağlığını olumsuz yönde etkilemektedir. Gebelikte alkol alımı ölü doğum, düşük ve sağlıksız doğumla ilintilidir. Gebelik ve emziklilikte kesinlikle alkol alınmamalıdır.
 
ÖNERİLER:
               
Bu nedenlerden dolayı bireysel olarak alkollü içki kullanan veya kullanmak isteyenlere aşağıdaki öneriler yapılabilir.
1. Birey her şeyden önce alkol alımının kendi açısından zararı konusunda bilinçli olmalıdır. Ailesinde alkolik bulunan, hipertrigliseridemi, pankreatit, karaciğer hastalığı, hipertansiyon, kardiyomiyopati gibi hastalığı olanlar, gebe ve emzikliler, alkolle etkileşimi olan ilaç kullanan bireyler alkol almamaları konusunda uyarılmalıdırlar. Karaciğer hastalığı olmasa bile hepatit virüsü taşıyıcılar da alkolden uzak durmalıdırlar. 
2. Alkolle zıt etkileşimi olmayan bireyler arzu ettikleri takdirde günde 1–2 değişimle alkol alımlarını sınırlandırmalıdırlar. Bu da 1–2 kutu bira veya 1–2 kadeh şarap veya bir duble rakı gibi içki demektir. 
3. Taşıt ve diğer aşırı dikkat isteyen makine kullanımı sırasında kesinlikle alkol alınmamalıdır.  
4. Alkolün sağlık üzerine olan yararlı ve zararlı etkisi ve alınan miktar izlenmeli, olumsuzluklar gözlenirse öneriler düzeltilmelidir. 
5. Gençlerin alkolden uzak durmaları konusunda aile, öğretim kurumları ve medya mensupları dikkatli olmalı, alışkanlık başlamadan önleme yoluna gidilmelidir. 
6. Alkol sofralarında işlenmiş, kızarmış besinler yerine daha sağlıklı besinler yer almalıdır. Çiğ kuruyemişler, meyveler, peynirler, ot mezeleri ve yoğurtlu mezeler tüketim miktarına dikkat edilerek tercih edilmelidir.