İletişim Formu

Evde Kalma Bayramı

23 Mayıs 2020

 

1 aylık açlık ve susuzluk maratonunu nihayet sonlandırıyoruz. Bu sefer #evde kalarak geleneksel ev ziyaretlerine kapımızı kapatıyoruz. Peki geleneksel tatlıları, sarmaları veya börekleri çekirdek ailemiz için yapacak mıyız?

 

            Termometrelerde sıcaklık git gide yükselirken, Ramazan ayının sonuna yaklaşıyoruz. Bu ayda sadeleştik, nefsimizi dizginledik ve bedenimizi dinlendirdik. Fakat 16-17 saatlik uzun süren açlık ve susuzlukla, öğün sayılarımızın azalmasıyla metabolizmamızı da ramazan ayı boyunca yavaşlatıp, vücut dengemizi de kısa sürede değiştirmiş olduk.

 

Aslında çoğumuz vücudumuzda meydana gelen değişiklerin farkında oluyoruz. Dolapta yerini alan yazlık kıyafetlerin içine giremeyince moraller bozuluyor. Fakat adı bayram olunca; çeşit çeşit yemekler, tatlılar gözümüzü boyayınca kendimize dur demekte zorlanıyoruz. E hal böyle olunca sonrasında yaşanacak rahatsızlıklara, artan kilolara da katlanmak zorunda kalıyoruz. Bayram süresince dikkatsizce yenen tatlılar ve yüksek kalorili besinler bayram sonrasında tartıda bir sürprizle karşılaşmanıza neden olabilir. Aslında birazcık dikkat ve itinayla neşe ve sağlık dolu bir bayram geçirebilmek bizim elimizde.

 

                Önemle vurgulamak gerekir ki diyabet, böbrek hastalığı, yüksek tansiyon, kalp - damar hastalığı, mide rahatsızlığı olan bireylerin bayram da olsa var olan diyetlerini bozmamaları gerekmektedir. Bu grupta yer alan hastaların hamur işleri tüketimlerinde sınırlama yapmaları, özellikle diyabetli bireylerin şeker, çikolata ve tatlılardan uzak durmaları gerekmektedir. Bugün bayram 2-3 günden bir şey olmaz diyerek yenen tatlılar ve ağır yemekler bayramınızın sağlık problemleriyle geçmesine neden olacaktır. Bu nedenle sağlık problemleri olan kişilerin mutlaka diyetisyenin önerdiği besinleri önerdikleri miktarlarda tüketmesi gerektiği unutulmamalıdır.

                                                                                                                                      

 

Bayram Süresince Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar;

 

Öncelikle ramazan ayı boyunca yaptığımız 2 yoğun ana öğünü gün içine dağıtılmalı ve dengeli ana-ara öğünler yapılmalıdır.

Güne mutlaka hafif bir kahvaltıyla başlanmalıdır. Söğüş sebze, yağsız peynir, tam tahıllı ekmek, zeytin veya ceviz ile yapılacak kahvaltı öğünü dengeli bir enerji dağılımını da karşılayacaktır.

Kahve, çay gibi kafein içeriği olan içecekler fazla tüketilmemelidir. Çay tercihi mümkünse açık çay veya bitki çayı olmalıdır.

Ramazan süresince vücutta azalmış olan su oranı bol bol su tüketilerek yerine konmalıdır.

Sıcakların artmasıyla beraber asitli veya alkollü içeceklere yönelmek yerine, maden suyu, soğuk bitki çayı gibi alternatiflere yönelin.

Hem kan şekerinin dengeleyerek tokluk hissinin artması için hem de oluşabilecek kabızlık problemini engellemek için lif içeriği yüksek besinler tercih edilmelidir.( Sebze, meyve, kurubaklagil, tam tahıllı ekmek grupları v.b)

Hem kilo korumak hem de kilo vermek için en önemli etmenlerden biri olan fiziksel aktivite bayram süresince de ihmal edilmemelidir. Sokağa çıkma kısıtlaması var ise evde yürüyüş için videolardan yardım alınabilir.

Şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar tercih edilmeli ve mümkünse porsiyonun yarısından fazlası tüketilmemelidir. Tatlılardan alınan yoğun enerjinin dengelenmesi için ana öğünlerde sebze tercih edilmeli ve ekmek, pilav-makarna, çorba gibi karbonhidrat içeriği yüksek besinlerden uzak durulmalıdır.

Uzun sohbetlerle geçen bol çeşitli sofralarınız varsa her şeyden atıştırmak yerine bir tabak hazırlanıp her şeyden azar azar tüketilmelidir.

Ramazan boyunca kazanılan, yemek yiyip yatma alışkanlığı unutulmalı ve yeme işlemi uyumadan 2 saat önce sona erdirilmelidir.

 

           

Bu bayramda ziyaret geleneğini bozun evde kalın. Kendinize ve sevdiklerinize şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar veya meyve; çay, kahve, gazlı içecekler yerine ise soğuk bitki çayı, ayran, şekersiz komposto hazırlayın.

                                          

 

Kahkahası, neşesi bol, sağlıklı bir bayram geçirmeniz dileğiyle