İletişim Formu

KRONİK HASTALIĞI OLANLAR BİRAZ DAHA SABIR!

03 Haziran 2020

COVİD-19’la mücadelede virüse yakalanma riski yüksek olan bireyleri korumak adına idari izinler ve evde kalmaları konusunda bilgilendirme yapıldı. Fakat normalleşme sürecine başlansa da risk hala devam ediyor. Kronik hastalığınız varsa herkesten biraz daha fazla dikkatli olmanız sağlığınızı korumak için şart. Aslında kronik hastalığınızın olması sizi daha riskli yapmaz. Çünkü virüs damlacık yoluyla yayılıyor ve maske, mesafe ve temizlik kurallarına dikkat etmeyen virüs bulaşmış herhangi birinden geçebiliyor.

Küresel düzeyde binlerce insanı etkileyen COVID-19 pandemisinde en büyük riske sahip iki grup, ileri yaştaki insanlar ve kronik hastalığa sahip bireylerdir. Yapılan çalışmalar COVID-19 ölümlerindeki en önemli risk faktörünün kronik hastalığa sahip olmak olduğunu göstermiştir. COVID-19’un, altta yatan kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH), astım, kalp yetmezliği ve diğer kronik hastalığa sahip insanlarda acil müdahale ve yoğun bakım ünitelerine yatış gerektirdiği görülmüştür.

Diyabet hastası iseniz; dikkat edeceğiniz en önemli şey kan şekerinizin dengeli gitmesini sağlamaktır. Çünkü kan şekerinin yüksek olması bağışıklık sisteminizi oldukça zorlamaktadır. Bu yüzden ilaç tedavinizin yanı sıra beslenmenize de önem vermeniz kan şekerinizin dengede kalmasını sağlayacaktır. Eğer sabah erken kalkıyor iseniz mutlaka 3 ana öğün ve 3 ara öğün düzeni oluşturmalısınız. Karbonhidratı tamamen hayatınızdan çıkarmak istenilen bir durum olmadığı gibi uygun porsiyonları ayarlayamamak da yapılan yanlışlardan biridir. Burada önemli olan aldığınız karbonhidratın cinsi ve miktarıdır. Artık can sıkıntısından hamur işi veya tatlı yapmayı ve yemeyi geride bırakalım. Şeker ve şekerli besinler uzak durmanız gereken en önemli gruptur. Meyveler ise yine karbonhidrat grubuna girer ve porsiyonlama oldukça önemlidir. Yaz meyveleri glisemik indeksi daha yüksek grupta yer alır. O yüzden bu dönemde kavun, karpuz gibi meyveler yerine kiraz, erik gibi meyveleri uygun porsiyonlarla ara öğünlerinize eklemeniz kan şekerinizi yükseltmezken bağışıklığınız için gerekli vitamin takviyesini almanızı sağlar. Protein karbonhidratlara göre kan şekerinin daha ılımlı yükselmesine sebep olur. Et, tavuk, balık ve kurubaklagillerin yanı sıra süt ürünleri de bu gruba girer. Kefir, yoğurt veya süt ile bir ara öğün yapabilirsiniz. Bununla birlikte yağ grubunu da miktarlarına dikkat ederek tüketmek önemlidir. Tereyağ, margarin gibi doymuş yağlar yerine bitkisel sıvı yağlar kullanmak daha doğru olacaktır. Ara öğünlerde ise ceviz, badem gibi yağlı tohumları ekleyebilirsiniz. Unutmayın eğer hem diyabetli hem fazla kilolu bir bireyseniz bu dönemde sağlıklı beslenme sizin için çok önemli.

KOAH, astım gibi solunum yolunuzu etkileyen bir hastalığınız varsa çok dikkatli olmalısınız. Çünkü solunum sistemi üzerinde oldukça etkili olan bir virüs ile karşı karşıyayız. Mümkün olduğu kadar sigara içilen ortamlardan uzak durmalısınız. Çünkü sigara akciğerlerinizi enfeksiyona yakalanmaya daha açık hale getirir. D vitamini eksikliğinin KOAH ve pnömoni hastalarında oldukça yaygın görüldüğü, bu nedenle alt solunum yolu enfeksiyonu olan hastalarda D vitamini düzeyi bakılması ve gerekli durumlarda tedaviye eklenmesi önemlidir.

Kalp veya yüksek tansiyon hastası iseniz virüsle yüz yüze gelmemek için sosyal izolasyona normalleşme sürecinde de dikkat etmelisiniz. Stres en önemli düşmanlarınızdan biridir bu yüzden kendinizi rahatlatacak hobiler edinebilirsiniz. Beslenme konusuna dikkat etmeli ve öğünlerinizi planlamayı ihmal etmemelisiniz.

Obezite veya şişmanlık kronik hastalıklara yatkınlığı artırdığı gibi Covid-19 virüsünü de şişman bireyler daha zor atlatıyor. Fazla yağ dokusu ile vücudumuzda artan inflamasyon bağışıklık sistemini tehdit ederken Covid-19 virüsü bu bireyler için ayrıca başka bir tehdit konusu olabiliyor. Uzun süre evde kalarak geçirdiğimiz son iki ayda vücut ağırlığınızı kontrol edemediyseniz ve kilo artışınız gittikçe artıyorsa buna bir dur demeniz gerekiyor. Normalleşme döneminde beslenme düzeninizi gözden geçirerek ideal vücut ağırlığınıza gelmeyi hedeflemelisiniz. Bu süreçte en doğrusu bir diyetisyenden yardım alarak, aç kalmadan ve size uygun bir program takip edebilirsiniz.

Hepimiz beklenmedik ve stresli günler geçirdik, geçiriyoruz. Hala kaygılı ve endişeliyiz. Eğer vücudumuzun ihtiyaçlarını doğru belirleyerek iyi beslenirsek, yeterli uyku uyursak ve düzenli fiziksel aktivite yaparsak virüse karşı dirençli olabiliriz.