KURBAN BAYRAMINDA SAĞLIĞINIZI KURBAN ETMEYİN!

Kurban Bayramı’nda bayram sevincine kesilen kurban etleri ile kurulan büyük sofralar da eklenir. Bayram sabahı kurban kesecek veya kestirecekler erken saatlerde yollara düşerler. Bunu takip eden günlerde ise kavurmalar sofralarda yer bulur.
 
Buraya kadar her şey güzel, ancak kurbanın kesimi, pişirilmesi, depolanması ve tüketiminde dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var. Bunlara dikkat etmediğinizde kilo artışına, hastalık oluşumuna veya var olan hastalıklarının ilerlemesine katkıda bulunmuş olursunuz.
 
Kesim, Depolama ve Çözdürme
 
Veteriner kontrolünden geçmemiş, uygun koşullarda kesilmemiş kurbandan tenya, salmonella, tüberküloz, şarbon gibi birçok hastalığın insanlara bulaşma riski yüksektir. Bu nedenle kurbanın hijyen kurallarına uygun olarak kesimine dikkat edilmelidir.
 
Yeni kesilmiş kurbanın eti serttir. Pişirilmesi ve sindirilmesi zordur. Midede hazımsızlığa ve şişkinliğe neden olur. Bu nedenle hayvan parçalara ayrılırken sinirlerinden iyice arındırılmalı ve buzdolabında en az 24 saat bekletilmelidir.
 
Etler küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlarda poşetlenip buzdolabında bekletilmelidir. Pişirilmeden önce buzluktan buzdolabının alt raflarına indirilmeli, su içinde bekletme yapılmamalıdır. Akan su altında et çözdürülmelidir ve çözünen et tekrar dondurulmamalıdır.
 
Pişirme ve Tüketme
 
Et tüketimi belki de yılın hiçbir dönemi Kurban Bayramı’nında olduğu kadar fazla olmaz. Kesilen kurban etini yememek pek mümkün değildir. Artan et ve tatlı tüketimi kolesterol, tansiyon ve kan şekerinde yükselmelere neden olarak sağlığınızı tehdit eder. Sağlığınız için önerilerimize uyarsanız oluşabilecek olumsuzlukları en aza indirebilirsiniz.
 
Etlerin kalp sağlığını olumsuz etkileyen doymuş yağ içerikleri yüksektir. Görünür yağlar ne kadar uzaklaştırılmaya çalışılsa da yağ içeriği çok fazla azaltılamaz. Bu sebeple tükettiğiniz miktarı fazla kaçırmamaya özen göstermelisiniz.
 
Eti pişirirken dışarıdan yağ eklemenize gerek yoktur. Yapısında bulunan yağ pişirme için yeterlidir. Bayramın vazgeçilmezi olarak mutlaka kavurma yapılacaksa içine tereyağı, iç yağı ya da kuyruk yağı eklememeli, et kendi yağı ile kısık ateşte pişirilmelidir. Sağlık için ise bizim önerimiz kavurma, kızartma yerine ızgara, haşlama ya da buğulamadır.
 
Etin yanında mutlaka sebze bulunmalıdır. Yenilen eti dengeleyebilmek için diğer öğünlerde daha hafif yiyecekler yenmelidir. Etin sindirimi daha uzun sürdüğü için eti mümkün olduğunca öğle yemeğinde tüketmeye çalışmalısınız.
Öğünlerde atlamalar yapılmamalıdır. Ara öğünde yiyeceğiniz meyve yemek zamanında daha az yemek yemenize ve etin oluşturacağı toksinlerin uzaklaştırılmasına yardımcı olacaktır.
 
Hamurlu tatlılar yerine daha hafif sütlü veya meyveli tatlılar tercih etmeniz fazladan şeker, un ve yağ alımını engeller.
 
Yediklerinizin sindirimini kolaylaştırmak ve aldığınız fazla kaloriyi yağa dönüşmeden dengeleyebilmeniz için bayramda ve takip eden günlerde yürüyüşler yapmanız yararlı olur. Aynı zamanda su tüketiminize dikkat etmeli, günde en az 2-2,5 litre su içmelisiniz.
 
Bayram süresince;
 
1. Mutlaka 3 öğün yemek yiyin.
2. Size verilen ikramlardan küçük miktarlarda tüketin.
3. Ziyaretlerde açık çay tercih edin ve günde 1 fincan kahveyi geçmeyin.
4. Şekerlemeler ve tatlılardan mümkün olduğunca uzak durun.
5. Kebap, kuzu şiş, pirzola gibi etleri yavaş ve düşük ısıda pişirin. Mutlaka yanında çoban salata veya taze nane-maydanoz tüketin.
6. Kavurma, kızartma gibi yağlı etlerden uzak durun.
7. Bol taze sebze ve kabuklu meyve tüketin.
8. Günde 6–7 su bardağı ılık su tüketin.
9.  Tatili değerlendirerek bol fiziksel aktivite yapın.
10. Etlerin yanına asitli, gazlı içecekler yerine ayran-yoğurt-cacık tercih edin.
11. Etleri, az miktarda tahılla (kuskus, bulgur, esmer pirinç) ve bol taze sebze ile yiyin.
12. Kalp sağlığınız ve kanserden korunmak için haftada 2 kereden fazla kırmızı et tüketmemeye özen gösterin.