İletişim Formu

26 Haziran 2020

Mevsimin yaza dönmesiyle beraber beslenme düzeni değişmeye, düzenli yemek saatleri yerini deniz, havuz keyiflerine ve pratik atıştırmalara bırakmaya başladı. Bu durumda da bağırsak düzeniniz bozularak kabızlığa yatkınlığınız artmış olabilir. Bu yazımızda kabızlık ve daha nice problemin çözümü için posadan bahsedeceğiz. Posa, beslenmemizde önemli yeri olan bir besin bileşenidir. Terim olarak insanların sindirim sisteminde sindirilemeyen kompleks karbonhidratlar olarak adlandırılır. Erişkinler için günde 20-35 gram alınması önerilir. Bu miktar her 1000 kkal için 10-13 gram posa demektir. Dengeli tüketimi kabızlığı önlerken, aşırı tüketiminde ishale neden olabilmektedir. Bu yüzden günlük alınması gereken miktar iyi ayarlanmalıdır.

Posa çeşitlerine bakıldığında çözünmeyen posa ve çözünen posa olarak ikiye ayrılır.

Çözünmeyen posa: Buğday kepeği, kepekli ekmek, esmer makarna, kabuklu pirinç, kepek, çavdar ekmeği, lahana, Brüksel lahanası, brokoli,  yeşil yapraklı sebzeler, bezelye, fasulye, kuru erik, kuru kayısı, elma, turunçgiller iyi birer çözünmeyen posa kaynağıdır. Bu besinler suda çözünmemelerine rağmen su tutarlar böylece dışkının hacminin artmasına ve kabızlığı önlemeye yardımcı olurlar.

Çözünen posa: Çözünen posa vücutta %90-99 oranında sindirilir ve bakterilerce bağırsakta fermente olarak kısa zincirli yağ asitleri üretilir.  Meyveler, yulaf, yulaf kepeği, yumru köklü bitkiler, kuru fasulye, bezelye ve baklagiller çözünen posa kaynaklarındandır.  Suda çözünen posa içeriği olan besinler  total kolesterol  ve LDL kolesterolü düşürmede ve böylece  kalp damar hastalıklarını önlemede yardımcıdır. Ayrıca safrayı bağlayarak da total kolesterolü düşürmede etkilidirler. Bağırsaktaki toksik maddeleri bağlayıp dışkıyla atılmasında önemli rol oynar ve bu sayede kolon kanserlerini önlemede önemli yere sahiptir.

Günlük beslenmede posayı arttırmanın yolları:

-Kabuklarıyla tüketilebilen meyveleri kabuklarıyla tüketin.

-Tam tahıl içeren besinleri tüketin. (beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmekler, makarna yerine kepekli makarna, pirinç yerine esmer pirinç)

-Meyve suyu yerine meyvenin kendisini (posasıyla birlikte) tüketin.

-Sebze ve meyve tüketiminizi arttırın.

-Her öğününüze yeşillik ve salata ekleyin.

-Kurubaklagilleri haftada 2-3 kez tüketmeye çalışın.

-Kuru erik, kuru kayısı, incir gibi kuru meyveleri günlük beslenmenize dahil edin.

-Günde toplam 5 porsiyon meyve ve sebze tüketimine ulaşın.